Postanowiliśmy zamieścić trochę informacji o samolotach pojawiających się na lotnisku Goleniów.

Poniżej lista samolotów, które najczęściej można spotkać na płycie lotniska:

Airbus A-319, A-320

Airbus A320 to niewielki pasażerski samolot średniego zasięgu produkowany przez firmę Airbus. Jest pierwszym samolotem pasażerskim wyposażonym w cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire.

Samolot ten został pierwszy raz oblatany 22 lutego 1987, a rok później 28 marca 1988 odbył swój pierwszy lot komercyjny w barwach Air France.

Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321. Obecnie wyprodukowano ponad 3000 sztuk samolotów z rodziny A320. Samolot ten jest bezpośrednią odpowiedzią europejskiego producenta na amerykańskiego Boeing 737.

a320-kokpit-150x150 Samoloty a320-150x150 Samoloty a320-2-150x150 Samoloty a320-wnetrze-150x150 Samoloty

Airbusy A318/A319/A321 są wytwarzane w niemieckiej fabryce mieszczącej się w Hamburgu, natomiast w zakładach we francuskiej Tuluzie powstaje pierwowzór całej rodziny Airbus A320.

Airbus A-320 na Video:

ATR 72-210

ATR 72 to pasażerski samolot turbośmigłowy, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany na regionalnych trasach przez linie lotnicze m.in. EuroLOT, CSA Czech Airlines, Binter Canarias, Alitalia.

Dwie wersje - ATR 72-200 i ATR 72-500 różnią się zespołami napędowymi oraz wyposażeniem elektryczno-awionicznym. Liczba foteli na pokładzie zależna jest od konfiguracji samolotu. ATR 72 to metalowy, pasażerski górnopłat z dwoma turbośmigłowymi silnikami i niskopoziomowym podwoziem.

atr-72-kokpit-150x150 Samoloty atr-72-150x150 Samoloty

W Polsce, tylko spółka EuroLOT z grupy LOT użytkuje 8 samolotów ATR 72 na połączeniach krajowych i zagranicznych, krótkodystansowych, o niskim natężeniu.

Dane samolotu ATR 72-202:

  • Długość: 27,16 m
  • Rozpiętość: 27,06 m
  • Max prędkość przelotowa: 515 km/h
  • Zasięg z max udźwigiem: 700 km
  • Pułap: 7.620 m (20000 feet)
  • Zasięg: 1.500 km
  • Maksymalna masa startowa: 21500 kg

ATR 72-200 - Euro Lot - video:

ATR 42-500

ATR 42 jest samolotem pasażersko-transportowym, turbośmigłowym. Jest to górnopłat krótkiego zasięgu, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany m.in. przez EuroLOT do obsługi rejsów krajowych i zagranicznych. Występują trzy wersje - ATR 42-300, ATR 42-320 i ATR 42-500. Różnią się przede wszystkim zespołem napędowym. W Polsce samoloty ATR użytkuje oprócz EuroLOTu (spółki grupy Polskie Linie Lotnicze LOT), także White Eagle Aviation. Samolot ATR-42 to krótsza wersja samolotu ATR-72.

atr-42-150x150 Samoloty atr-42-500-150x150 Samoloty

  • Długość: 22,67 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 24,57 m
  • Wysokość: 7,59 m
  • Szerokość kabiny: 2,57 m
  • Wysokość kabiny: 1,91 m
  • Zasięg: (2 pilotów i 46 pasażerów): 840 NM ~ 1.550 km
  • Prędkość: 300 w ~ 556 km/h
  • Maks. masa startowa: 18.600 kg
  • Maks. dopuszcz. ładowność: 5.450 kg
  • Maks. ilość paliwa: 4.500 kg
  • Maks. liczba pasażerów: 50

Boening 737

Boeing 737 to jeden z najpopularniejszych na świecie, wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu. Boening 737 produkowany w wielu wersjach od 1967 przez firmę Boeing w USA. Jest to najczęściej zamawiany samolot pasażerski wszech czasów: do tej pory w sumie zamówiono 6 160, a dostarczono 5 009 egzemplarzy. Boeing 737 jest tak szeroko rozpowszechniony, że w każdej chwili ponad 1 250 tych maszyn znajduje się w powietrzu. Średnio co pięć sekund gdzieś na świecie startuje jedna maszyna typu 737.

Konfiguracja siedzeń to układ “2x3″ (dwa rzędy, po 3 siedzenia w rzędzie).

Model 737-800 może na swój pokład zabrać od 162 do 189 (33 rzedy po 3 fotele na strone lewej i tak samo po prawej np Ryanair) pasażerów oraz 70 530 kg ładunku. Osiąga pułap do 12 496 m, prędkość do 840 km/h oraz zasięg bez lądowania do 5 420 km.

737-800-150x150 Samoloty 737-800-kokpit-150x150 Samoloty

Wymiary:

  • długość - 39 m
  • rozpiętość skrzydeł - 34 m
  • ciężar - 41.410 kg
  • ilość paliwa - 21.320 kg
  • zużycie paliwa - 2.526 kg/h
  • silniki - CFM56-7
  • ciąg statyczny - 2 x 26.400 lbs
  • prędkość wznoszenia - 290 km/h (155 - 160 kts.)
  • prędkość lądowania - 270 km/h (145 - 150 kts.)
  • prędkość - do 840 km/h

Przelot na trasie Szczecin (lotnisko Goleniów - Londyn) to tylko 1 godzina i 40 minut.

Boening 767

Boening 767 to mały szerokokadłubowy odrzutowiec. Prace nad tym samolotem rozpoczęły się w 1978 roku równolegle z pracami nad wąskokadłubowym Boeing 757. Obydwa samoloty wykorzystują identyczny pulpit sterowniczy i wiele systemów (dlatego właśnie te dwa podobne modele zostały użyte w zamachach z 11 września 2001).

b767-150x150 Samoloty b767-2-150x150 Samoloty

Pierwszy lot modelu B767 w wersji 200 odbył się 26 września 1981, zaś do służby wszedł dokładnie rok później w barwach United Airlines. 6 marca 1984 odbył się pierwszy lot Boeinga B767-200 w długodystansowej wersji ER (Extended Range).

Najpopularniejszą wersją modelu B767 jest wersja 300 różniąca się od poprzedniej większą długością, a co za tym idzie pojemnością. Pierwszy lot tej maszyny odbył się 30 stycznia 1986, zaś do służby Boeing B767-300 wszedł we wrześniu tego samego roku. Podobnie jak w przypadku wersji 200 opracowano również odmianę długodystansową ER, która rozpoczęła służbę w 1989 i spotkała się z szerokim uznaniem na rynku jako samolot na mało oblegane dalekie trasy.

Ostatnim rozwinięciem modelu B767 jest wersja 400 nad którą prace rozpoczęto w 1996 roku. Maszyna ta jest właściwie przedłużeniem wersji 300ER wykorzystującym elementy nowoczesnego modelu Boeing 777, z którego przeniesiono podwozie, układ hamulcowy i przede wszystkim nowoczesny panel sterowniczy wyposażony w wyświetlacze LCD. Ta wersja jest oferowana tylko jako 400ER, jednak jej zasięg jest mniejszy niż zasięg wersji 200ER i 300ER. Pierwszy lot Boeinga B767-400ER odbył się 9 października 1999, zaś regularne loty maszyna rozpoczęła w barwach Delta Airlines w grudniu 2001.

Od początku produkcji zbudowanych zostało 229 maszyn w wersji 200/200ER i 496 w wersji 300/300ER. Produkcja wersji 400ER trwa do dziś.

Warto dodać, że od 1989 model B767-300ER jest wykorzystywany przez LOT na długodystansowych trasach do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Lot dysponuje 5 maszynami w wersji 300ER. Maszyny te zostaną zastąpione w 2010r. przez 7 Boeingów 787 Dreamliner.

  • Rozpiętość: 47,6 - 51,9 m (zależy od wersji)
  • Długość: 48,5 - 61,4 m (zależy od wersji)
  • Szerokość kadłuba: 5,03 m
  • Wysokość: 15,85 m (wersja -300ER)
  • Powierzchnia nośna: 285,35 m² (wersja -300ER)
  • Masa własna: 80 130 - 103 870 kg (zależy od wersji)
  • Masa startowa: 142 880 - 204 120 kg (zależy od wersji)
  • Prędkość maksymalna: 0,86 Ma (913 km/h)
  • Prędkość przelotowa: 0,80 Ma (851 km/h)
  • Pułap praktyczny: 12 500 m (wersja -300 ER)
  • Zasięg: 6 025 - 12 200 km (zależy od wersji)
  • Rozbieg: 1 710 - 2 896 m (zależy od wersji)

Video z Boening 767 PLL Lot:

MI-2 SP-SXA

Mi-2 (oznaczenie NATO Hoplite) – średni, wielozadaniowy, z trójłopatowym wirnikiem nośnym, śmigłowiec zaprojektowany przez radzieckie biuro konstrukcyjne Michaiła Mila, seryjnie produkowany jedynie przez zakłady PZL w Świdniku. Mi-2 był jedynym śmigłowcem konstrukcji radzieckiej nigdy nie produkowanym w ZSRR.

mi2-300x187 Samoloty

Śmigłowiec wielozadaniowy o duraluminiowej, półskorupowej konstrukcji w układzie Sikorskiego. Wirnik główny trójpłatowy, metalowy. Podwozie stałe, z kółkiem przednim. W kadłubie znajduje się 600 l paliwa. Ponadto w dwóch zbiornikach zewnętrznych znajdują się 476 l. Napęd stanowią dwa silniki PZL GTD-350 o mocy 350 KM każdy.W późniejszych wersjach(produkowanych w Polsce jako GTD-350W)osiągały moc 420 KM każdy. Załogę stanowi jeden pilot lub pilot i operator sprzętu np. chemicznego. Zabiera na pokład do 8 pasażerów lub do 700 kg ładunku.

IŁ 76

Ił-76 to rosyjski samolot transportowy, oblatany w 1971 roku, a produkowany od 1974 roku w zakładach TAPO znajdujących się w Taszkencie w Uzbekistanie. Jest jednym z najpowszechniejszych samolotów transportowych. Samolot został skonstruowany w celu przeniesienia ładunku o wadze 40 ton na odległość 5 000 km w ciągu mniej niż 6 godzin i być zdolnym do startu na krótkich pasach startowych oraz móc pracować w niesprzyjających warunkach pogodowych.

dsc04350_1-300x200 Samoloty

Konstrukcja była inspirowana C-141 Starlifterem. W 1990 wprowadzono zmodernizowane wersje MD i MT lecz z powodu kłopotów finansowych wyprodukowano ich ograniczoną ilość[1]. W 1997 produkcję zawieszono. W 2004 r. część samolotów zmodernizowano, wymieniając im silniki[2]. W 2005 r. Chiny zamówiły 34 samoloty w wersji MD oraz 4 cysterny Ił-78 [3]. W styczniu 2009 roku Pakistan odebrał pierwszy z 4 zamówionych samolotów Ił-78.

Video z widokiem na kokpit samolotu: