Postanowiliśmy zamieścić trochę informacji o samolotach pojawiających się na lotnisku Goleniów.
Poniżej lista samolotów, które najczęściej można spotkać na płycie lotniska:
- Airbus A-319, Airbus A-320 (Wizzair, Ryanair)
- ATR 72-210 (Euro LOT)
- ATR 42-500 (Euro LOT)
- Boening 738, Boeing 737-800 (Loty czarterowe, Ryanair, Norwegian Airlines)
- Boeing 767 (Ryanair)
- Śmigłowiec Mi-2 SP-SXA (Lotnicze Pogotowie Ratunkowe)
- IŁ-76 Samolot transportowy (Chapman Freeborn Airmarketing)
Airbus A320 to niewielki pasażerski samolot średniego zasięgu produkowany przez firmę Airbus. Jest pierwszym samolotem pasażerskim wyposażonym w cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire.
Samolot ten został pierwszy raz oblatany 22 lutego 1987, a rok później 28 marca 1988 odbył swój pierwszy lot komercyjny w barwach Air France.
Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321. Obecnie wyprodukowano ponad 3000 sztuk samolotów z rodziny A320. Samolot ten jest bezpośrednią odpowiedzią europejskiego producenta na amerykańskiego Boeing 737.
Airbusy A318/A319/A321 są wytwarzane w niemieckiej fabryce mieszczącej się w Hamburgu, natomiast w zakładach we francuskiej Tuluzie powstaje pierwowzór całej rodziny Airbus A320.
Airbus A-320 na Video:
ATR 72 to pasażerski samolot turbośmigłowy, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany na regionalnych trasach przez linie lotnicze m.in. EuroLOT, CSA Czech Airlines, Binter Canarias, Alitalia.
Dwie wersje - ATR 72-200 i ATR 72-500 różnią się zespołami napędowymi oraz wyposażeniem elektryczno-awionicznym. Liczba foteli na pokładzie zależna jest od konfiguracji samolotu. ATR 72 to metalowy, pasażerski górnopłat z dwoma turbośmigłowymi silnikami i niskopoziomowym podwoziem.
W Polsce, tylko spółka EuroLOT z grupy LOT użytkuje 8 samolotów ATR 72 na połączeniach krajowych i zagranicznych, krótkodystansowych, o niskim natężeniu.
Dane samolotu ATR 72-202:
- Długość: 27,16 m
- Rozpiętość: 27,06 m
- Max prędkość przelotowa: 515 km/h
- Zasięg z max udźwigiem: 700 km
- Pułap: 7.620 m (20000 feet)
- Zasięg: 1.500 km
- Maksymalna masa startowa: 21500 kg
ATR 72-200 - Euro Lot - video:
ATR 42 jest samolotem pasażersko-transportowym, turbośmigłowym. Jest to górnopłat krótkiego zasięgu, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional), używany m.in. przez EuroLOT do obsługi rejsów krajowych i zagranicznych. Występują trzy wersje - ATR 42-300, ATR 42-320 i ATR 42-500. Różnią się przede wszystkim zespołem napędowym. W Polsce samoloty ATR użytkuje oprócz EuroLOTu (spółki grupy Polskie Linie Lotnicze LOT), także White Eagle Aviation. Samolot ATR-42 to krótsza wersja samolotu ATR-72.
- Długość: 22,67 m
- Rozpiętość skrzydeł: 24,57 m
- Wysokość: 7,59 m
- Szerokość kabiny: 2,57 m
- Wysokość kabiny: 1,91 m
- Zasięg: (2 pilotów i 46 pasażerów): 840 NM ~ 1.550 km
- Prędkość: 300 w ~ 556 km/h
- Maks. masa startowa: 18.600 kg
- Maks. dopuszcz. ładowność: 5.450 kg
- Maks. ilość paliwa: 4.500 kg
- Maks. liczba pasażerów: 50
Boeing 737 to jeden z najpopularniejszych na świecie, wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu. Boening 737 produkowany w wielu wersjach od 1967 przez firmę Boeing w USA. Jest to najczęściej zamawiany samolot pasażerski wszech czasów: do tej pory w sumie zamówiono 6 160, a dostarczono 5 009 egzemplarzy. Boeing 737 jest tak szeroko rozpowszechniony, że w każdej chwili ponad 1 250 tych maszyn znajduje się w powietrzu. Średnio co pięć sekund gdzieś na świecie startuje jedna maszyna typu 737.
Konfiguracja siedzeń to układ “2x3″ (dwa rzędy, po 3 siedzenia w rzędzie).
Model 737-800 może na swój pokład zabrać od 162 do 189 (33 rzedy po 3 fotele na strone lewej i tak samo po prawej np Ryanair) pasażerów oraz 70 530 kg ładunku. Osiąga pułap do 12 496 m, prędkość do 840 km/h oraz zasięg bez lądowania do 5 420 km.
Wymiary:
- długość - 39 m
- rozpiętość skrzydeł - 34 m
- ciężar - 41.410 kg
- ilość paliwa - 21.320 kg
- zużycie paliwa - 2.526 kg/h
- silniki - CFM56-7
- ciąg statyczny - 2 x 26.400 lbs
- prędkość wznoszenia - 290 km/h (155 - 160 kts.)
- prędkość lądowania - 270 km/h (145 - 150 kts.)
- prędkość - do 840 km/h
Przelot na trasie Szczecin (lotnisko Goleniów - Londyn) to tylko 1 godzina i 40 minut.
Boening 767 to mały szerokokadłubowy odrzutowiec. Prace nad tym samolotem rozpoczęły się w 1978 roku równolegle z pracami nad wąskokadłubowym Boeing 757. Obydwa samoloty wykorzystują identyczny pulpit sterowniczy i wiele systemów (dlatego właśnie te dwa podobne modele zostały użyte w zamachach z 11 września 2001).
Pierwszy lot modelu B767 w wersji 200 odbył się 26 września 1981, zaś do służby wszedł dokładnie rok później w barwach United Airlines. 6 marca 1984 odbył się pierwszy lot Boeinga B767-200 w długodystansowej wersji ER (Extended Range).
Najpopularniejszą wersją modelu B767 jest wersja 300 różniąca się od poprzedniej większą długością, a co za tym idzie pojemnością. Pierwszy lot tej maszyny odbył się 30 stycznia 1986, zaś do służby Boeing B767-300 wszedł we wrześniu tego samego roku. Podobnie jak w przypadku wersji 200 opracowano również odmianę długodystansową ER, która rozpoczęła służbę w 1989 i spotkała się z szerokim uznaniem na rynku jako samolot na mało oblegane dalekie trasy.
Ostatnim rozwinięciem modelu B767 jest wersja 400 nad którą prace rozpoczęto w 1996 roku. Maszyna ta jest właściwie przedłużeniem wersji 300ER wykorzystującym elementy nowoczesnego modelu Boeing 777, z którego przeniesiono podwozie, układ hamulcowy i przede wszystkim nowoczesny panel sterowniczy wyposażony w wyświetlacze LCD. Ta wersja jest oferowana tylko jako 400ER, jednak jej zasięg jest mniejszy niż zasięg wersji 200ER i 300ER. Pierwszy lot Boeinga B767-400ER odbył się 9 października 1999, zaś regularne loty maszyna rozpoczęła w barwach Delta Airlines w grudniu 2001.
Od początku produkcji zbudowanych zostało 229 maszyn w wersji 200/200ER i 496 w wersji 300/300ER. Produkcja wersji 400ER trwa do dziś.
Warto dodać, że od 1989 model B767-300ER jest wykorzystywany przez LOT na długodystansowych trasach do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Lot dysponuje 5 maszynami w wersji 300ER. Maszyny te zostaną zastąpione w 2010r. przez 7 Boeingów 787 Dreamliner.
- Rozpiętość: 47,6 - 51,9 m (zależy od wersji)
- Długość: 48,5 - 61,4 m (zależy od wersji)
- Szerokość kadłuba: 5,03 m
- Wysokość: 15,85 m (wersja -300ER)
- Powierzchnia nośna: 285,35 m² (wersja -300ER)
- Masa własna: 80 130 - 103 870 kg (zależy od wersji)
- Masa startowa: 142 880 - 204 120 kg (zależy od wersji)
- Prędkość maksymalna: 0,86 Ma (913 km/h)
- Prędkość przelotowa: 0,80 Ma (851 km/h)
- Pułap praktyczny: 12 500 m (wersja -300 ER)
- Zasięg: 6 025 - 12 200 km (zależy od wersji)
- Rozbieg: 1 710 - 2 896 m (zależy od wersji)
Video z Boening 767 PLL Lot:
Mi-2 (oznaczenie NATO Hoplite) – średni, wielozadaniowy, z trójłopatowym wirnikiem nośnym, śmigłowiec zaprojektowany przez radzieckie biuro konstrukcyjne Michaiła Mila, seryjnie produkowany jedynie przez zakłady PZL w Świdniku. Mi-2 był jedynym śmigłowcem konstrukcji radzieckiej nigdy nie produkowanym w ZSRR.
Śmigłowiec wielozadaniowy o duraluminiowej, półskorupowej konstrukcji w układzie Sikorskiego. Wirnik główny trójpłatowy, metalowy. Podwozie stałe, z kółkiem przednim. W kadłubie znajduje się 600 l paliwa. Ponadto w dwóch zbiornikach zewnętrznych znajdują się 476 l. Napęd stanowią dwa silniki PZL GTD-350 o mocy 350 KM każdy.W późniejszych wersjach(produkowanych w Polsce jako GTD-350W)osiągały moc 420 KM każdy. Załogę stanowi jeden pilot lub pilot i operator sprzętu np. chemicznego. Zabiera na pokład do 8 pasażerów lub do 700 kg ładunku.
Ił-76 to rosyjski samolot transportowy, oblatany w 1971 roku, a produkowany od 1974 roku w zakładach TAPO znajdujących się w Taszkencie w Uzbekistanie. Jest jednym z najpowszechniejszych samolotów transportowych. Samolot został skonstruowany w celu przeniesienia ładunku o wadze 40 ton na odległość 5 000 km w ciągu mniej niż 6 godzin i być zdolnym do startu na krótkich pasach startowych oraz móc pracować w niesprzyjających warunkach pogodowych.
Konstrukcja była inspirowana C-141 Starlifterem. W 1990 wprowadzono zmodernizowane wersje MD i MT lecz z powodu kłopotów finansowych wyprodukowano ich ograniczoną ilość[1]. W 1997 produkcję zawieszono. W 2004 r. część samolotów zmodernizowano, wymieniając im silniki[2]. W 2005 r. Chiny zamówiły 34 samoloty w wersji MD oraz 4 cysterny Ił-78 [3]. W styczniu 2009 roku Pakistan odebrał pierwszy z 4 zamówionych samolotów Ił-78.
Video z widokiem na kokpit samolotu: